Frequency, phenology and ecological factors in roe deer (Capreolus capreolus Linnaeus, 1758) - vehicle collisions in the Lublin County (East Poland) in the light of the police data (Frekwencja, fenologia i czynniki ekologiczne kolizji saren (Capreolus capreolus Linnaeus, 1758) z pojazdami na obszarze powiatu lubelskiego (wschodnia Polska) w świetle danych policyjnych)
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
Road roe deer – vehicle collisions (RVCs) remain a serious challenge to road traffic in Europe. The study covered 153 cases of roe deer-vehicle collisions reported to the police in the Lublin County (east Poland) in 2008–2011. The highest number of RVCs (65.3%) were reported in spring and autumn. According to the available data, the highest number of collisions took place in May and October. No significant differences in collision frequency were found between days of the week. The frequency of collisions resulting in roe deer getting killed reached its peak in May, and the largest number of cases in which roe deer individuals were killed was reported in time intervals connected with sunrise and sunset. Non-local drivers, unfamiliar with the Lublin County, collided with roe deer more frequently compared to local drivers, who knew the area they were driving in. An increase in the road network density favoured an increase in the frequency of roe deer-vehicle collisions.
Zderzenia pojazdów z sarnami pozostają poważnym wyzwaniem ruchu drogowego w Europie. Analizami objęto 153 przypadków kolizji z sarnami zgłoszonych policji na obszarze powiatu lubelskiego (wschodnia Polska) w latach 2008–2011. Największą liczbę kolizji (w sumie 65,3%) zgłoszono wiosną i jesienią. W świetle posiadanych danych najwięcej kolizji było w maju i październiku. Szczyt frekwencji kolizji prowadzących do śmierci saren przypadł na maj, a najwięcej przypadków zderzeń, podczas których sarny zostały zabite, zanotowano w przedziałach czasowych związanych ze wschodem lub zachodem słońca. Kierowcy obcy, nieznający terenu powiatu lubelskiego, częściej zderzali się nocą z sarnami niż kierowcy miejscowi, znający teren, po którym się przemieszczali. Wzrost zagęszczenia sieci drogowej sprzyjał wzrostowi frekwencji kolizji pojazdów z sarnami.
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Informacje dodatkowe
| Rekord utworzony: | 4 marca 2014 13:12 |
|---|---|
| Ostatnia aktualizacja: | 20 kwietnia 2022 09:26 |