Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Beverage consumption and factors influencing the choice of beverages among polish children aged 11–13 years in 2018–2023.

Opis bibliograficzny

Beverage consumption and factors influencing the choice of beverages among polish children aged 11–13 years in 2018–2023. [AUT.] JULIANNA KOSTECKA, IZABELLA JACKOWSKA, IZABELA CHABROS, JOANNA KOSTECKA-JARECKA, PAULINA KAWECKA, [AUT. KORESP.] MAŁGORZATA KOSTECKA. Nutrients 2024 Vol. 16 Issue 11 Article number: 1625, il., bibliogr., sum. DOI: 10.3390/nu16111625
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Nutrients 2024 Vol. 16 Issue 11, Article number: 1625.
Rok: 2024
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

Adequate hydration is essential for good health, and an individual’s hydration status is determined by the quantity and type of ingested fluids. The aim of the present study was to determine the hydration status of school-age children and evaluate changes in the type and quantity of consumed beverages between 2018 and 2023. The study was conducted in two stages between 2018 and 2023, and a total of 1030 fully completed questionnaires were returned by the children and their parents. A comparison of the parents’ responses regarding factors that affect beverage choices revealed that beverage composition was more significant for the parents in 2023 than in 2018, whereas health-promoting properties were significant for only less than 30% of the respondents. Taste preferences were important for both the parents and the children, and they were the main criterion in the choice of beverages in both 2018 and 2023. In turn, advertising was an important factor for children, and the percentage of children who were guided by advertising in their choice of beverages increased from 52.1% in 2018 to 58.5% in 2023 (p < 0.05). Daily fluid intake from beverages in children aged 11–13 years generally does not meet recommended intakes. Low fluid intake can negatively affect children’s hydration status and bodily functions. Taste preferences and advertising were correlated with a higher intake of carbonated and non-carbonated sugar-sweetened beverages (SSBs) and dairy beverages. The percentage of children who bought drinks independently and had access to SSBs increased significantly during the analyzed period. Obtain results indicate that nutrition education programs are needed to teach adolescents to make healthy drink choices, limit their consumption of SSBs and EDs, and promote regular intake of natural mineral water and non-sweetened dairy beverages.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 51816) wydawnictwo ciągłe #51816

Metryki

140,00
Punkty MNiSW/MEiN
5,000
Impact Factor
Q1
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:20 sierpnia 2024 10:44
Ostatnia aktualizacja:20 sierpnia 2024 10:45

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się