Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Consumers’ attitudes and intentions toward functional beverages: a lesson for producers and retailers.

Opis bibliograficzny

Consumers’ attitudes and intentions toward functional beverages: a lesson for producers and retailers. [AUT. KORESP.] ALEKSANDRA KOWALSKA, [AUT.] KRZYSZTOF LEONIAK, BARTOSZ SOŁOWIEJ. Decis. (Calcutta) 2024 Vol. 51 Iss. 3 s. 321-337, il., bibliogr., sum. DOI: 10.1007/s40622-024-00395-y
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Decision 2024 Vol. 51 Iss. 3, s. 321-337
Rok: 2024
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

Functional foods and drinks benefit human health beyond adequate nutritional effects. The rising popularity of functional beverages (FBs) is associated, among others, with their convenience and capacity to meet consumer needs. This research study aimed to explore the predictors of consumers’ intentions toward functional beverages FBs and develop guidelines for how producers and retailers could develop adequate strategies regarding the products. The online questionnaire survey examined consumers’ willingness to purchase (WTP) FBs in three categories: (i) yogurts, kefirs; (ii) isotonic, hypertonic, and hypotonic drinks; (iii) smoothie drinks, and fruit/vegetable cocktails. The questionnaire considered consumers’ values, attitudes, and intentions toward FBs. A four-stage hierarchical multiple regression was undertaken. Predictors of WTP products from the selected groups differed. Women were more willing to buy fruit and vegetable-based FBs than men. Reward from using functional foods was the strongest predictor of consumers’ WTP dairy FBs and sports drinks. We suggest conducting an experimental study in the future, which should allow us to best determine cause-and-effect relationships between values and attitudes and WTP FBs. Food habits are essential determinants of consumer intentions toward FBs; hence, we suggest promoting healthy nutrition habits within public–private partnerships. Retailers that offer health foods and employ societal retailing may disclose this information in sustainability reporting. The originality of this study resides in designing a model for assessing consumers’ attitudes and intentions toward FBs belonging to three selected categories. Previous studies were usually focused on the functional food market in Asian countries. We examined consumers’ WTP FBs in a European country.

Open Access

Tryb dostępu: inne Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52234) wydawnictwo ciągłe #52234

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
1,000
Impact Factor
Q4
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:10 stycznia 2025 09:13
Ostatnia aktualizacja:10 stycznia 2025 09:14

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się