Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Evaluation of tire pyrolysis oil–HVO blends as alternative diesel fuels: lubricity, engine performance, and emission impacts.

Opis bibliograficzny

Evaluation of tire pyrolysis oil–HVO blends as alternative diesel fuels: lubricity, engine performance, and emission impacts. [AUT.] TOMAS MICKEVICIUS, [AUT. KORESP.] AGNIESZKA DUDZIAK, JONAS MATIJOŠIUS, [AUT.] ALFREDAS RIMKUS. Energies 2025 Vol. 18 Iss. 16 Article number: 4389, il., bibliogr., sum. DOI: 10.3390/en18164389
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Energies 2025 Vol. 18 Iss. 16, Article number: 4389
Rok: 2025
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

In the pursuit of sustainable and circular energy sources, this study examines the potential of tire pyrolysis oil (TPO) as a diesel fuel substitute when combined with hydrotreated vegetable oil (HVO), a second-generation biofuel. At varying TPO-HVO blend percentages, this investigation evaluates engine performance and emissions in relation to critical fuel parameters, including density, viscosity, and lubricity. The high-frequency reciprocating rig (HFRR) method was employed to examine tribological aspects, and a single-cylinder diesel engine was tested under various load conditions. The findings indicated that blends containing up to 30% TPO maintained sufficient lubrication and engine performance to comply with diesel standards, concurrently reducing carbon monoxide and smoke emissions. The increase in TPO proportion resulted in a decrease in cetane number, an increase in NOx emissions, and a rise in viscosity, particularly under full engine load conditions. The utilization of TPO is crucial for converting tire waste into fuel, as it mitigates the accumulation of tire waste and reduces dependence on fossil fuels, despite existing challenges. This study provides critical insights into the efficacy of blending methods and underscores the necessity of additional fuel refining processes, such as cetane enhancement and desulfurization, to facilitate their integration into transportation energy systems.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52879) wydawnictwo ciągłe #52879

Metryki

140,00
Punkty MNiSW/MEiN
3,200
Impact Factor
Q3
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:21 sierpnia 2025 09:29
Ostatnia aktualizacja:21 sierpnia 2025 09:29

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się