Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

What are the purchase motives for plant-derived unprocessed and minimally processed food in Poland?.

Opis bibliograficzny

What are the purchase motives for plant-derived unprocessed and minimally processed food in Poland?. [AUT. KORESP.] WIOLETTA WRÓBLEWSKA, [AUT.] ANNA GOLISZEK. Ekon. Śr. 2025 Vol. 92 No.1 Aricle number: 1047, il., bibliogr., sum. DOI: 10.34659/eis.2025.92.1.1047
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Ekonomia i Środowisko 2025 Vol. 92 No.1, Aricle number: 1047
Rok: 2025
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

This article aimed to identify the purchase motives for plant-derived unprocessed and minimally processed foods (UMPF) by individual buyers in Poland, considering their gender and age, and to segment these motives. The research was conducted on a sample of n = 1,000 using a survey method, with the CATI technique. However, the study of UMPF purchase motives could include a sample of n = 875 respondents who purchase UMPF. Relevant explanations are provided in the execu-tive summary and methodology. Data was subjected to quantitative analyses. The methods used were mean score analysis, comparative analysis, Pearson's chi2 independence test, V-Cramer's contingency coefficient, and exploratory factor analysis. Four research hypotheses were verified. As a result of the analyses, it was proven that three groups of motivators shape the motivation to purchase UMPF: health-promoting factors (of greatest importance), pragmatic factors (of moderate importance), and marketing factors (of least importance). In addition, both the gender and age of respondents were shown to significantly differentiate the motives for purchasing UMPF. The results of factor analysis, however, revealed different structures of latent factors determining purchase motivations according to gender and age, which made it possible to distinguish two main seg-ments of consumers with similar hierarchies of motives: the first, including women and post-working-age people, and the sec-ond, including men and people of working age. The results obtained can be used to develop social campaigns to promote UMPF consumption.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52983) wydawnictwo ciągłe #52983

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
1,000
Impact Factor
Q4
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:25 września 2025 10:48
Ostatnia aktualizacja:25 września 2025 10:49

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się