Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Investigation of the autogyro main rotor blade failure after flight tests.

Opis bibliograficzny

Investigation of the autogyro main rotor blade failure after flight tests. [AUT. KORESP.] ZBIGNIEW CZYŻ, [AUT.] PAWEŁ KARPIŃSKI, ROBERT SZCZEPANIAK, PRZENYSŁAW SAPIŃSKI, WOJCIECH DEPCZYŃSKI, DAMIAN BAŃKOWSKI, KRZYSZTOF SKIBA. Eng Fail. Anal. 2025 Vol. 182 Article number: 110136, il., bibliogr., sum. DOI: 10.1016/j.engfailanal.2025.110136
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
ENGINEERING FAILURE ANALYSIS 2025 Vol. 182, Article number: 110136
Rok: 2025
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

The structural integrity of main rotor blades is critical for the safety and reliability of rotorcraft and hybrid unmanned aerial vehicles (UAVs). Redundant propulsion systems enhance flight reliability by enabling continued operation or safe landing following a partial failure. The XGyro aircraft exemplifies such a system, combining multirotor propulsion with autorotation from a gyroplane. This study investigates the effect of localized impact damage on the tensile strength of a carbon fiber composite rotor blade from a hybrid UAV after a controlled in-flight collision with a rear propeller. The damaged blade was compared with an undamaged reference blade of identical design and material composition. Non-destructive evaluation revealed surface cracking, delamination, and internal spar damage, while destructive tensile testing showed that the damaged blade maintained a maximum load capacity 36 % higher than that of the undamaged reference. Strain mapping confirmed that the highest stress concentrations occurred in the blade attachment zone rather than in the impact area, and no further damage propagation was observed during testing. These results demonstrate that certain localized impact damages may not critically reduce the residual tensile capacity of rotor blades, provided that attachment integrity is preserved. The findings contribute to damage tolerance assessment methodologies for composite rotor blades and provide experimental data for the validation of computational models of impact-damaged aerospace structures.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52987) wydawnictwo ciągłe #52987

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
5,700
Impact Factor
Q1
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:26 września 2025 09:00
Ostatnia aktualizacja:26 września 2025 09:00

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się