Świadomość społeczeństwa na temat łowiectwa (Public awareness about hunting)
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
Celem pracy było przedstawienie opinii społecznej na temat wybranych aspektów gospodarki łowieckiej w zależności od płci respondentów, wieku (trzy grupy wiekowe), wykształ- cenia (zawodowe, średnie, wyższe) oraz zamieszkania (wieś, miasto). Pracę wykonano w oparciu o badania ankietowe, w których wzięło udział 100 mieszkańców 50-tysięcznego miasta w woje- wództwie świętokrzyskim oraz 100 mieszkańców dwóch pobliskich wsi. Ankieta składała się z 10 pytań, na które można było udzielić odpowiedzi: tak, nie lub nie wiem. Wybór osób ankieto- wanych przeprowadzono losowo. Wpływ wymienionych cech na wybór odpowiedzi określono przy zastosowaniu testu niezależności Chi2 Pearsona. Wyniki wykazały wyraźny wpływ wymienionych cech na wybór odpowiedzi. Większość ankietowanych z młodszej grupy wiekowej była bardziej negatywnie nastawiona do łowiectwa i wykazała się mniejszą wiedzą na temat gospodarki łowiec- kiej w porównaniu z respondentami z najstarszej grupy wiekowej. Mężczyźni istotnie częściej udzielali twierdzących odpowiedzi na tematy związane z rolą myśliwych w poprawie warunków bytowania zwierząt w porównaniu z kobietami. Wyraźny wpływ na wybór odpowiedzi miało miej- sce zamieszkania respondentów. Mieszkańcy wsi pozytywniej odbierają rolę myśliwych i w więk- szym stopniu mają świadomość roli gospodarki łowieckiej. Interesujące wydaje się negatywne na- stawienie do myśliwych respondentów o wykształceniu wyższym w porównaniu z zawodowym.
The study aimed to present public opinion on selected aspects of hunting management depending on the respondent's gender, age (three age groups), education (vocational, secondary, higher), and residence (village, city). The work was carried out based on survey research involving 100 inhabitants of a city with 50,000 inhabitants in the Świętokrzyskie Voivodeship and 100 inhab- itants of two nearby villages. The survey consisted of 10 questions that could be answered: yes, no, or I do not know; the respondents were selected randomly. The influence of the features mentioned above on the answer choice was determined using Pearson's Chi2 test of independence. The results showed an evident influence of the mentioned features on the answer choice. Most younger respond- ents had a more negative attitude towards hunting and showed less knowledge about hunting man- agement than respondents from the oldest age group. Men more often gave affirmative answers to topics related to the role of hunters in improving the living conditions of animals compared to women. The respondents' place of residence influenced the choice of answer. Rural residents per- ceive the role of hunters more positively and are more aware of the role of the hunting economy. The negative attitude of respondents with higher education compared to vocational education to- wards hunters seems interesting.
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Informacje dodatkowe
Rekord utworzony: | 5 października 2024 10:49 |
---|---|
Ostatnia aktualizacja: | 12 marca 2025 10:47 |