A valuable natural area as a system marketing product versus expectations of tourists as active purchasers.
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
The article is theoretical and empirical in nature. The theoretical part provides a cognitive and critical analysis of the world literature. According to the approach presented in this part, valuable natural areas are ‘system marketing products’ which should be co-created by purchasers. The research aim of the article is to identify the significance assigned by tourists to various characteristics of valuable natural areas and group the tourists based on this. Three research questions were formed. In order to answer them, primary research was conducted by means of a questionnaire. The results were statistically analysed using the method of averaging and factor analysis. The results indicate that the relatively highest significance from the 25 elements of valuable natural areas evaluated was assigned to cleanliness and food. Untypical elements (e.g. ‘photographic safari’) were the least significant. Respondents were assigned to six groups linked to various types of activities. This points to the necessity to adapt elements of the product, i.e. a valuable natural area, to the various expectations of the purchasers.
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Do przygotowania części teoretycznej wykorzystano metodę analizy poznawczo-krytycznej światowej literatury przedmiotu. W części tej przedstawiono podejście, zgodnie z którym obszary cenne przyrodniczo są systemowymi produktami marketingowymi, które powinny być współkreowane przez odbiorców. W artykule dążono do osiągnięcia celu, jakim jest zidentyfikowanie znaczenia przypisywanego przez turystów różnym cechom obszarów przyrodniczo cennych oraz pogrupowanie turystów ze względu na tę zmienną. Sformułowano także trzy pytania badawcze. Dążąc do znalezienia na nie odpowiedzi, przeprowadzono badania pierwotne za pomocą metody badania ankietowego, których wyniki poddano analizie statystycznej (metoda analizy ocen średnich i analizy czynnikowej). Wyniki tej analizy wskazują, że relatywnie największe znaczenie wśród 25 ocenianych elementów obszarów cennych przyrodniczo respondenci przypisywali czystości i bazie gastronomicznej, a najmniej istotne były nietypowe elementy („fotograficzne safari”). Wśród ankietowanych wyodrębniono sześć grup wykazujących odmienny zakres aktywności, co wskazuje na konieczność dostosowywania elementów produktu, jakim jest obszar cenny przyrodniczo, do zróżnicowanych oczekiwań odbiorców.
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Informacje dodatkowe
Rekord utworzony: | 20 stycznia 2020 14:18 |
---|---|
Ostatnia aktualizacja: | 18 czerwca 2021 09:09 |