Attitudes of life sciences students towards farm animal welfare issues (Postawy studentów kierunków przyrodniczych wobec dobrostanu zwierząt gospodarskich)
Opis bibliograficzny
Szczegóły publikacji
Streszczenia
The aim of this study was to examine the knowledge and opinions about farm animal welfare (FAW) aspects amongst 199 students of various faculties (Animal Husbandry, Biology, Environmental Protection, Science of Commodities) at the University of Life Sciences in south-eastern Poland. The study was conducted during a face-to-face interview using a self-designed questionnaire consisting of 11 questions. The greatmajority of respondents, regardless of the degree programme, marked the appropriate definition of animal welfare, confirming that a high level of FAW provides better quality of animals’ life. The survey showed inconsistency of stu-dents’ attitudes towards some species, which can be related to various levels and range of animal welfare education in the curricula of particular fa culties. Animal Husbandry and Science of Com-modities students evaluated horses (p = 0.0005) and dairy cattle (p = 0.04) welfare significantly higher than other student groups and it is probably due to their more specific knowledge about the production/use of particular farm species. This response suggests that life sciences students reflect a relatively high degree of knowledge concerning animal welfare issues. However, there are some areas where FAW education should be improved regard ing behaviour and welfare issues of partic-ular groups of farm animals. Moreover, the survey on students’ attitudes can be helpful for ade-quate development of education contents in the programmes of particular faculties.
Celem badań było określenie poziomu wiedzy i poznanie opinii 199 studentów na temat dobrostanu zwierząt gospodarskich, z uwzględnieniem kierunku realizowanych studiów (zootechnika, biologia, ochrona środowiska, towaroznawstwo) na uniwersytecie przyrodniczym w południowo-wschodniej Polsce. Badania przeprowadzono w formie ankiety wg własnego projektu, zawierającej 11 pytań. Zdecydowana większość studentów bez względu na studiowany kierunek wykazała znajomość prawidłowej definicji dobrostanu zwierząt, jak również wskazała, że wysoki poziom dobrostanu gwarantuje optymalną jakość życia zwierzęcia. Przeprowadzone badania wykazały pewną rozbieżność postaw studentów wobec niektórych gatunków zwierząt, co może być związane z różnym poziomem i zakresem edukacji dotyczącej dobrostanu różnych gatunków zwierząt na poszczególnych kierunkach studiów. Studenci zootechniki i towaroznawstwa ocenili istotnie wyżej dobrostan koni (p = 0,0005) i bydła mlecznego (p = 0,04) w porównaniu z innymi grupami studentów. Prawdopodobnie wynika to z ich specjalistycznej wiedzy dotyczącej produkcji/użytkowania wymienionych gatunków zwierząt gospodarskich. Przeprowadzone badania potwierdziły stosunkowo wysoki poziom podstawowej wiedzy dotyczącej problematyki dobrostanu zwierząt u studentów kierunków przyrodniczych. Jednakże w ramach edukacji powinno się uwzględnić w szerszym zakresie zagadnienia behawioru i dobrostanu poszczególnych grup zwierząt gospodarskich. Ponadto wyniki przeprowadzonych badań mogą posłużyć do bardziej adekwatnego doboru treści kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów.
Open Access
Linki zewnętrzne
Identyfikatory
Metryki
Eksport cytowania
Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.
Informacje dodatkowe
Rekord utworzony: | 29 listopada 2016 14:46 |
---|---|
Ostatnia aktualizacja: | 19 kwietnia 2022 11:36 |