Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Comparative study of combustion, performance and emission characteristics of hydrotreated vegetable oil–Biobutanol fuel blends and Diesel fuel on a CI engine.

Opis bibliograficzny

Comparative study of combustion, performance and emission characteristics of hydrotreated vegetable oil–Biobutanol fuel blends and Diesel fuel on a CI engine. [AUT.] SAI MANOJ RAYAPUREDDY, [AUT. KORESP.] JONAS MATIJOŠIUS, [AUT.] ALFREDAS RIMKUS, [AUT. KORESP.] JACEK CABAN, TOMASZ SŁOWIK. Sustainability 2022 Vol. 14 Iss. 12 Article number 7324, il., bibliogr., sum. DOI: 10.3390/su14127324
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Sustainability 2022 Vol. 14 Iss. 12, Article number 7324
Rok: 2022
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

This article is a study of Hydrotreated Vegetable Oil and Butanol Fuel blends, which are mixed in three different proportions (HVOB5, HVOB10 and HVOB20), and the comparison of their combustion (in-cylinder pressure, pressure rise and ROHR), performance (fuel consumption, BSFC and BTE) and emission (CO2, NOX, HC and Smoke) characteristics with those of fossil diesel fuel. In the wake of finding an alternative fuel that requires little to zero modifications to the existing IC engines, it is necessary to account for the necessity of matching the efficiency of conventional fuels as well as greatly reducing its exhaust emissions. As a result of transesterification, HVO is found to have better stability and higher CN compared to other biofuels. It is termed a “renewable diesel” due to its ability to reduce emissions while maintaining efficiency. HVO as a fuel has higher cost efficiency, and for a more stable oxygen content in the fuel, an alcohol substitute is needed. Butanol, which has a considerable advantage over other alcohols due to its higher density, viscosity and CN, is selected. HVOB5 and HVOB10 are found to match diesel fuel in terms of fuel consumption while having a ~1% lesser efficiency. In terms of emissions, all the fuel mixtures including HVO100 are found to have ~4–5% lesser CO2, ~10–15% lesser NOX and a ~25–45% reduction in smoke levels.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 49586) wydawnictwo ciągłe #49586

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
3,900
Impact Factor

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:24 czerwca 2022 10:29
Ostatnia aktualizacja:28 sierpnia 2025 11:48

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się