Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Investigation of engine performance parameters and emissions upon adding solketal admixture to gasoline fuel.

Opis bibliograficzny

Investigation of engine performance parameters and emissions upon adding solketal admixture to gasoline fuel. [AUT.] MOHAMMAD HASANI, JAVAD TARIGHI, ALI HAJI AHMAD, VALI RASOOLI SHARABIANI, MARIUSZ SZYMANEK, KRYSTYNA WOJCIECHOWSKA. Eur. Res. Stud 2024 Vol. 27 Iss. 3 s. 333-350, il., bibliogr., sum. DOI: 10.35808/ersj/3501
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
European Research Studies Journal 2024 Vol. 27 Iss. 3, s. 333-350
Rok: 2024
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

Purpose: This research investigates the effects of adding solketal to gasoline on engine performance and environmental emissions. Solketal was mixed with gasoline to power a 150-cc motorcycle engine, tested under different loads (1.2 Nm, 6.2 Nm, and 11.2 Nm) at five RPMs (570, 850, 1044, 1269, and 1427). Design/Methodology/Approach: We start by synthesizing glycerol as a byproduct of biodiesel production, and then we add solketal as an additive to gasoline. To examine the performance characteristics and combustion-generated emissions, we tested the physical and chemical properties of the blended fuel. Chemical and physical properties of the blended fuels were examined and measured, including density, heat value, flash point, and chemical exergy. Density was determined using an Anton DMA 35 device, while the heat value and flash point were assessed with a Labtron LBC-C22 oxygen bomb calorimeter and a PMA 5 tester, respectively. Findings: Glycerin, a byproduct of biodiesel production, poses challenges for biodiesel manufacturing. Performance parameters like brake power (Pb), brake-specific fuel consumption (BSFC), brake thermal efficiency (BTE), and emissions (CO, CO2, O2, UHC) were assessed. Findings showed that a 15% solketal blend with gasoline re-sulted in optimal engine performance and decreased pollution emissions compared to other concentrations. Practical Implications: This blend ratio notably reduced CO and UHC emissions. Moreover, incorporating the three compounds into gasoline improved brake power exergy due to their high density. Originality/Value: Urban air pollution is mainly caused by gasoline-fueled internal combustion engine vehicles. Adding biofuel-based additives to gasoline presents a practical solution for decreasing emissions while improving engine performance.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: inna otwarta licencja Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52046) wydawnictwo ciągłe #52046

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
0
Impact Factor

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:4 listopada 2024 07:56
Ostatnia aktualizacja:4 listopada 2024 07:58

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się