Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Optimization of injection timing and ethyl hexyl nitrate additive effects on diesel engine characteristics using rubber seed oil biodiesel.

Opis bibliograficzny

Optimization of injection timing and ethyl hexyl nitrate additive effects on diesel engine characteristics using rubber seed oil biodiesel. [AUT.] SENTHUR PRABU SABAPATHY, [AUT. KORESP.] ASOKAN MORAPPUR AMMASI, [AUT.] ESMAIL KHALIFE, MUSTHAFA BABU, MUNUSAMY SARAVANAN, PRATHIBA SABAPATHY, [AUT. KORESP.] AYAT GHAREHGHANI, [AUT.] MARIUSZ SZYMANEK, MOHAMMAD KAVEH. Int. J. Energy Res. 2025 Iss. 1 Article number: 1686933, il., bibliogr., sum. DOI: 10.1155/er/1686933
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
International Journal of Energy Research 2025 Iss. 1, Article number: 1686933
Rok: 2025
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

The use of biodiesel is becoming inevitable due to the depletion of fossil fuel resources. Biodiesel is an attractive alternative fuel derived from natural oils and can be used directly in diesel engines with no major change. However, various biodiesels may exhibit different performance behaviors and emission characteristics, with some performing worse than diesel fuel. The present research work investigates the performance, combustion, and emission behavior of rubber seed biodiesel (RSB)/diesel blends (B20, B30, B40) and B20 + ethyl hexyl nitrate (EHN) at four injection timings (19°, 21°, 25°, and 27° before top dead center [BTDC]) in a single-cylinder DI diesel engine. Combustion of biodiesel/diesel blends generally resulted in worse performance, except smoke emission. The addition of EHN reduced hydrocarbon (HC) emissions but negatively impacted brake-specific fuel consumption (BSFC) and brake thermal efficiency (BTE). However, advanced injection timing not only restored the combustion parameters to the B20 level but also brought them closer to those of the diesel engine. Advancing the injection timing to 27° BTDC improved BSFC and BTE by 3% and 4% compared to B20, respectively. Additionally, the HC emission decreased strongly by 80% and 73%, and smoke emission decreased by 15% and 16%, respectively, compared to B20 and diesel fuel values. A slight improvement in NOx emissions (by 2%) was also observed compared to B20. An increase in cylinder pressure from 66.2 to 67.4 bar was observed with advanced injection timing, contributing to improved engine performance. Analysing of combustion characteristics showed that RSB/diesel blends, when doped with EHN, offer better performance at advanced injection timings making them a suitable alternative fuel to replace diesel fuel usage in developing countries like India.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52600) wydawnictwo ciągłe #52600

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
4,200
Impact Factor
Q1
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:18 kwietnia 2025 08:21
Ostatnia aktualizacja:1 lipca 2025 09:41

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się