Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Heavy metal content in used engine oils depending on engine type and oil change interval.

Opis bibliograficzny

Heavy metal content in used engine oils depending on engine type and oil change interval. [AUT.] JOANNA SZYSZLAK-BARGŁOWICZ, [AUT. KORESP.] GRZEGORZ ZAJĄC, [AUT.] ARTUR WOLAK. Arch. Environ. Prot. (Print) 2021 Vol. 47 no. 2 s. 81-94, il., bibliogr., streszcz. sum. DOI: 10.24425/aep.2021.137280
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Archives of Environmental Protection 2021 Vol. 47 no. 2, s. 81-94
Rok: 2021
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

The paper presents the results of the analysis of the content of selected heavy metals in used engine oils collected in car service stations during oil change. The main purpose of the research was to determine the difference in heavy metal content (Cr, Cu, Fe, Ni, Pb, Zn, Hg, Cd) depending on the engine type and oil change interval. The analysis comprised 80 samples of used engine oils obtained from passenger cars. The content of heavy metals was tested with use of the HDMaxine analyzer, operating on the basis of HDXRF (High-Definition X-Ray Fluorescence). Upon analyzing the differences in the average content of the examined elements, depending on the type of engine, it can be concluded that in oils coming from diesel engines the following elements showed a higher concentration – Cr (three times), Fe (1/3 times ), Ni (two times), Pb (1/2 times), whereas in oils coming from gasoline engines, only the average Cu content was higher (¾ times). Zinc had a comparable level of concentration. The multi-factor analysis of variance showed that in diesel engines the levels of Fe, Cr, Pb and Ni are statistically significantly different than in the reference group of gasoline engines. The study findings suggest that, depending on the engine type, the content of selected heavy metal elements in used oils varies. Therefore, to ensure proper handling of waste oils and reduce environmental risk, selective collection of used oils depending on the engine type may definitely be considered.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach (CC-BY-SA) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 48477) wydawnictwo ciągłe #48477

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
1,872
Impact Factor

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:9 lipca 2021 09:07
Ostatnia aktualizacja:1 stycznia 2023 23:05

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się