Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Evaluation of nitrogen oxide (NO) and particulate matter (PM) emissions from waste biodiesel combustion.

Opis bibliograficzny

Evaluation of nitrogen oxide (NO) and particulate matter (PM) emissions from waste biodiesel combustion. [AUT.] JACEK WASILEWSKI, PAWEŁ KRZACZEK, [AUT. KORESP.] JOANNA SZYSZLAK-BARGŁOWICZ, [AUT.] GRZEGORZ ZAJĄC, ADAM KONIUSZY, MAŁGORZATA HAWROT-PAW, WERONIKA MARCINKOWSKA. Energies 2024 Vol. 17 Iss. 2 Article number 328, il., bibliogr., sum. DOI: 10.3390/en17020328
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Energies 2024 Vol. 17 Iss. 2, Article number 328
Rok: 2024
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

The results of an experimental study of nitrogen oxide (NO) and particulate matter (PM) concentrations in the exhaust gas of a compression-ignition engine used in agricultural tractors and other commercial vehicles are presented. The engine was fueled with second-generation biodiesel obtained from used frying oils (classified as waste) and first-generation biodiesel produced from rapeseed oil as well as, comparatively, diesel fuel. Tests were conducted on a dynamometer bench at a variable load and a variable engine speed. The levels of PM and NO emissions in the exhaust gas were determined. The study showed significant environmental benefits of using first- and second-generation biodiesel to power the engine due to the level of PM emissions. The PM content, when burning ester biofuel compared to diesel fuel, was reduced by 45–70% on average under the speed and load conditions implemented. As for the concentration of nitrogen oxide in the exhaust gas, no clear trend of change was shown for the biodiesel in relation to the diesel fuel. The level of NO emissions in the range of full-power characteristics was found to be lower for both tested biofuels compared to diesel fuel at lower engine speeds by an average of 7–8%, while in the range of a higher rotation speed, the NO content in the exhaust gases was higher for the tested biofuels compared to diesel oil by an average of 4–5%. The realized engine performance tests, moreover, showed an unfavorable effect of the biodiesel on the engine energy parameters. In the case of biofuels, this was by more than 4% compared to diesel fuel.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 51297) wydawnictwo ciągłe #51297

Metryki

140,00
Punkty MNiSW/MEiN
3,200
Impact Factor
Q3
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:10 stycznia 2024 12:23
Ostatnia aktualizacja:4 lutego 2025 10:12

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się