Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Evaluation of the acoustic impact of the public road network on a nature conservation area: a case study.

Opis bibliograficzny

Evaluation of the acoustic impact of the public road network on a nature conservation area: a case study. [AUT.] JORDAN WILK, [AUT. KORESP.] JOANNA SZYSZLAK-BARGŁOWICZ, [AUT.] TOMASZ SŁOWIK, PRZEMYSŁAW STACHYRA, GRZEGORZ ZAJĄC. Appl. Sci.-Basel 2025 Volume 15 Issue 12 Article number: 6511, il., bibliogr., sum. DOI: 10.3390/app15126511
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Applied Sciences 2025 Volume 15 Issue 12, Article number: 6511
Rok: 2025
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

Despite the formal protection of many natural areas, the problem of noise pollution poses a serious challenge to the preservation of their ecological integrity and biodiversity. Traffic noise generated by vehicle traffic on public roads disrupts natural biological processes, negatively affecting animals and the quality of the audiosphere. This research aimed to assess the acoustic impact of the public road network crossing the Roztocze National Park (RPN, Poland) and to characterize noise propagation as a factor polluting the environment and disrupting the functioning of natural forest ecosystems. The equivalent sound pressure level (LAeq) was measured at different distances from four public roads crossing the park. A terrain analysis was also taken into account to determine the impact of height differences on sound propagation. To enhance the acoustic analysis, recordings of environmental sounds were made, and their components, including both natural and anthropogenic sounds, were identified. It was found that traffic noise dominated natural sounds at distances 250 m from roads. The results obtained indicate the need for an integrated approach to protected area management, including noise monitoring, the implementation of noise protection regulations, and environmental education.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52926) wydawnictwo ciągłe #52926

Metryki

100,00
Punkty MNiSW/MEiN
2,500
Impact Factor
Q2
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:8 września 2025 08:35
Ostatnia aktualizacja:8 września 2025 08:35

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się