Menu
Skrót klawiszowy: /
Skrót klawiszowy: /

Preventive maintenance in urban public transport: the role of engine oil analysis.

Opis bibliograficzny

Preventive maintenance in urban public transport: the role of engine oil analysis. [AUT. KORESP.] WOJCIECH GOŁĘBIOWSKI, [AUT.] ARTUR WOLAK, GRZEGORZ ZAJĄC. Sci. Rep. (Nat. Publ. Group) 2024 Vol.14 Article number 30894, il., bibliogr. sum. DOI: 10.1038/s41598-024-81728-w
Kliknij opis aby skopiować do schowka

Szczegóły publikacji

Źródło:
Scientific Reports 2024 Vol.14, Article number 30894
Rok: 2024
Język: Angielski
Charakter formalny: Artykuł w czasopismie
Typ MNiSW/MEiN: praca oryginalna

Streszczenia

Engine oil is a valuable source of information on the technical condition of the drive unit. Under the influence of many factors, including operating conditions, time, high temperature, and various types of contamination, the oil gradually degrades, which can result in serious engine damage. The subject of the article focuses on an attempt to answer the questions of how engine failure affects the degradation of engine oil and whether we can use this knowledge to detect potential problems in public transport vehicles at an early stage. The research material consisted of samples of engine oil in the SAE 10 W-40 viscosity class and data on vehicle faults obtained from the service of a public transport company. The oils come from two city buses belonging to the fleet of diesel-powered vehicles, in which critical cooling system failures were diagnosed during engine tests, excluding the vehicle from further use. The conducted studies analyzed the degree of oil degradation, which included determining the changes in kinematic viscosity at 40 °C and 100 °C via a Stabinger SVM 3001 viscometer. The physicochemical parameters of the oil, such as the degree of oxidation, nitration, total acid number (TAN), total base number (TBN), and content of impurities in the form of soot and glycol, were examined via FTIR spectroscopy. The degree of impurities and the general quality of the oil were also determined via a blotter spot test. Additionally, to determine the degree of metal abrasion and changes in the depletion of additives, elemental analysis via the HDXRF method was used. As a result of the tests carried out, potential correlations between the oil condition and the technical condition of the vehicle in real operating conditions were confirmed.

Open Access

Tryb dostępu: otwarte czasopismo Wersja tekstu: ostateczna wersja opublikowana Licencja: Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY) Czas udostępnienia: w momencie opublikowania

Identyfikatory

BPP ID: (46, 52191) wydawnictwo ciągłe #52191

Metryki

140,00
Punkty MNiSW/MEiN
3,900
Impact Factor
Q1
WoS

Eksport cytowania

Wsparcie dla menedżerów bibliografii:
Ta strona wspiera automatyczny import do Zotero, Mendeley i EndNote. Użytkownicy z zainstalowanym rozszerzeniem przeglądarki mogą zapisać tę publikację jednym kliknięciem - ikona pojawi się automatycznie w pasku narzędzi przeglądarki.

Informacje dodatkowe

Rekord utworzony:7 stycznia 2025 11:35
Ostatnia aktualizacja:7 stycznia 2025 11:35

Informacja o ciasteczkach (tych internetowych, nie tych słodkich i chrupiących...)

Ta strona wykorzystuje pliki cookie do poprawy funkcjonalności i analizy ruchu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami prywatności. Nawet, jeżeli nie zgodzisz się na używanie plików cookie na tej stronie, to informację o tym musimy zapamiętać w formie... pliku cookie, zatem jeżeli chcesz zadbać o swoją prywatność w pełni, zapoznaj się z informacjami, jak zupełnie wyłączyć możliwości śledzenia Ciebie w internecie.

✓ Zgadzam się ✗ Nie zgadzam się